Peuterbeleid van onze school
Op onze school vinden wij het belangrijk dat alle kinderen en ouders zich goed voelen.
Dit van de allerkleinsten tot de oudsten.
In deze visietekst wordt even stil gestaan bij de allerkleinsten.
Wij hebben een “peuterbeleid” uitgewerkt waarmee wij de overgang naar de kleuterschool zo vlot mogelijk willen laten verlopen.
Wenbeleid
Elk schooljaar zijn er verschillende instapmomenten tijdens het schooljaar.
Voor alle partijen een grote stap :
- voor de leerkrachten omdat die de nieuwe vertrouwenspersoon worden van de kinderen
- voor de ouders die voldoende vertrouwen moeten hebben in de school daar zij hun kind aan de school toevertrouwen.
- en niet in het minst voor de kinderen , voor wie een hele nieuwe, maar ook vreemde wereld opengaat.
Voor kinderen, zeker voor jonge kinderen, is een gevoel van welbevinden belangrijk als voorwaarde om tot leren te komen.
Daarom vinden wij het als school zeer belangrijk vinden dat dit welbevinden van de kinderen bevredigd wordt.
Wij hebben hieromtrent een structuur opgezet van wenmomenten en communicatie naar ouders toe.
Er wordt een klein onderscheid gemaakt tussen de kinderen die vanuit de kinderdagverblijven van onze school doorstromen en andere kinderen.
Wat betekent dit concreet ?
- voor elke instapdatum zijn er vaste wenmomenten (deze worden in het begin van het schooljaar in vastgelegd door peuterteam en directie)
- de ouders worden telefonisch en per brief uitgenodigd.
- de ouders worden door de leerkracht opgebeld
- op het wenmoment worden de kinderen van 8u30 tot 10u uitgenodigd zodat zij al even kunnen spelen in de klas.
- de ouders kunnen bij hun kind blijven of kunnen het ophalen om 10u
- dan is er ook mogelijkheid om met de leerkracht te praten
- voor de kinderen van het kinderdagverblijf : zij wennen ook op deze dag maar in dezelfde week komen zij elke voormiddag wennen
Instapbeleid
De bedoeling is om de instap zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Om de kinderen zich onmiddellijk thuis te laten voelen en om ook de betrokkenheid van en met de ouders te stimuleren .
De ouders krijgen de eerste schooldag het boekje van Klasse mee waarmee ze thuis kunnen praten( in hun eigen taal) met hun peuter over de schooldag .
Zo kunnen kinderen hun indrukken van de dag makkelijker verwoorden en tonen en op deze manier kunnen ze weg met de gevoelens die gepaard gaan met de instap.
Dit alles om de kinderen zich zo snel mogelijk te laten integreren . Zo proberen wij het welbevinden te vergroten en kunnen kinderen snel tot leren komen.
De peuterjuffen werken ook met de GO40ty. Een instrument uitgewerkt door de pedagogische begeleidingsdienst van het GO.
Deze lijst bestaat uit 40 woorden. Uit onderzoek en ervaring is gebleken dat als kinderen, in het begin dat ze naar school komen, heel vaak met deze woorden geconfronteerd worden ze een goede basis hebben om verder woordenschat en taal te leren.
Het woordenlijstje is geen lijst om van buiten te leren. Door deze begrippen in heel verschillende contexten te horen en te gebruiken zullen zij sneller blijven hangen.
Deze hangt ook op in de eetzaal en bij de opvang. Het is de bedoeling dat andere leerkrachten ook deze specifieke begrippen gebruiken en dat de nieuwe kinderen op deze manier snel een basis van de schooltaal verwerven om te begrijpen wat er in hun omgeving gebeurt.
Slaapbeleid
De allerkleinsten die nog niet naar school zijn geweest zijn, ontdekken zeer veel nieuwe dingen. De kinderen doen heel wat nieuwe indrukken op . Nieuwe gezichten ( klasgenootjes, de verschillende leerkrachten,..) nieuw speelgoed en materialen, veel nieuwe activiteiten ( op creatief vlak, op motorisch vlak, op cognitief vlak, op taal vlak,…). Ook op vlak van sociale vaardigheden (rekening houden met anderen, beurt afwachten, samen spelen, zich durven uiten tegenover de juf en de medeklasgenootjes,…) is dit voor de kinderen dikwijls een grote aanpassing.
Zij worden als het ware ondergedompeld in een heel leuke en verrassende wereld maar die kan ook overweldigend zijn voor deze kinderen. Zeker in het begin.
Heel wat peutertjes zijn dan ook heel erg moe na een schooldag.
Om de overgang wat te verzachten en om aan de natuurlijke behoeften van de kinderen tegemoet te komen kunnen de kinderen bij ons op school in alle drie de vestigingen slapen.
Daar zit ook een visie achter : ons “slaapbeleid”.
De kinderen die instappen in de onthaalklas, en dat kan op verschillende momenten in het jaar* hebben steeds de mogelijkheid om te slapen.
In de loop van het schooljaar wordt dit af en toe samen met de ouders herbekeken en als de kinderen daar geen behoefte meer aan hebben dan zullen zij spelen terwijl de anderen slapen.
Voor de kinderen van de eerste kleuterklas is dit enigszins anders.
Op 1 september zitten in deze klas kinderen die vorig jaar al naar school gegaan zijn en die het schoolritme dus al wat gewend zijn.
Er zitten echter ook kinderen in die nu pas mogen instappen en dus voor de eerste keer naar school komen.
In het begin van het schooljaar zal het vooral deze laatste groep kinderen zijn die kan slapen. Occasioneel en in samenspraak met de ouders en leerkracht kan dat nog eens een kindje van de andere groep zijn. Dit is echter een minderheid.
Het slapen in de eerste kleuterklas wordt wel afgebouwd want deze kinderen dienen ook het onderwijsaanbod volledig te krijgen.
Er is een heel uitgebreid onderwijsaanbod dat de kinderen moeten krijgen en dat zeer belangrijk is voor hun ontwikkeling.
Daarom is het ook belangrijk dat de kinderen van de eerste kleuterklas stilletjes aan volledige dagen onderwijs genieten.
Vandaar dat vanaf de herfstvakantie( na twee maanden school) het slapen in de eerste kleuterklas afgebouwd en gestopt wordt.
Hoe gaan de kinderen slapen?
Ze brengen elk een eigen dekentje, kussen en knuffeltje mee dat op school blijft.
Ze gaan na de middag samen met de juf gaan slapen. De juf maakt ze klaar ( in hun bed kan een pamper nog wel (op andere momenten op school kan dit niet meer).
Na het slapen doet de juf samen met de hele klas nog een activiteit. Dat kan gaan van een bewegingsmoment over een taalactiviteit tot een boekje lezen of een liedje zingen.
Daarna maken ze zich klaar om naar huis of naar de opvang te gaan.
*de instapmomenten ( de concrete data verschillen van schooljaar tot schooljaar)
- 1ste schooldag
- 1ste maandag na de herfstvakantie
- 1ste maandag na de kerstvakantie
- 1 februari
- 1ste maandag na de krokusvakantie
- 1ste maandag na de paasvakantie
- 1ste maandag na Hemelvaartweekend