Kinderen leren de hele dag door.
Op school, maar ook thuis. Zij pikken veel informatie zelf op, maar heel wat leerstof, vaardigheden en inzichten krijgen de kinderen ook aangeleerd.
Dit start al in het kinderdagverblijf en op de kleuterschool.
Huiswerk heeft een plaats binnen dit een leerproces.
Huiswerk
Op school krijgen de kinderen huiswerk vanaf het 1ste leerjaar. Het is zeker niet de bedoeling om kinderen te gaan overladen met huiswerk . Vanzelfsprekend zit er een graduele opbouw in tijdsbesteding en moeilijkheidsgraad van het huiswerk.
De school probeert voldoende variatie aan te brengen in vorm en inhoud van het huiswerk.
Huiswerk kan in geen geval als straf worden meegegeven. Ook afwerken van niet gemaakte oefeningen in de klas kan niet.
Gedifferentieerd huiswerk waarbij oefeningen worden meegegeven op niveau van het kind kan wel.
Het huiswerk is een basis voor zelfsturing. De kinderen leren op een geleidelijk aan zelfstandig werken. Ze leren zelf leerstof, vaardigheden en inzichten verwerken, inprenten en toepassen. Deze vaardigheden, inzichten en strategieën leren ze ook toe te passen in andere situaties.
Het huiswerk op school heeft als uitgangspunt dat kinderen het huiswerk zelfstandig kunnen maken zonder hulp van de leerkracht, ouder of begeleider.
De school moet ervoor zorgen dat de instructie heel duidelijk en overzichtelijk is opdat kinderen onmiddellijk zonder hulp aan de slag kunnen gaan.
De kinderen moeten geleidelijk aan de attitude aanleren om zelfstandig aan huiswerk te werken.
Het huiswerk is een vorm van extra leertijd en maakt deel uit van het leerproces in de klas. Huiswerk sluit inhoudelijk aan met waar de kinderen op dat moment in de klas mee bezig zijn.
Van ouders verwachten we een positieve houding jegens het huiswerk en de school in het algemeen.
Het is in geen geval de bedoeling dat ouders het huiswerk gaan corrigeren of maken.
We verwachten wel een motiverende houding waarbij de agenda wordt ingekeken en ondertekend. En er wordt verwacht dat ouders nakijken of het kind het huiswerk heeft gemaakt.
Het huiswerk is ook een uitgangspunt voor ouders om betrokkenheid te tonen en over schoolervaringen te praten.
We maken een onderscheid in huiswerk voor de onderbouwe ( L1-L2 - L3) en de bovenbouw ( L4-L5-L6).
In de onderbouw wordt enkel verwacht dat zij leerstof verder automatiseren.
L1 : letterzakjes, getalbeelden, splitsvriendjes,...en lezen : veel lezen !
L2 :tafelkaartjes, splitsvriendjes...en lezen : veel lezen !
L3 : , leerstof wo herhalen volgens de stappen die in de klas worden aangeleerd ( = eerste aanzet voor leren van grotere gehelen)..en lezen : veel lezen !
In de bovenbouw wordt aandacht geschonken aan verder inoefenen van leerstof, grotere gehelen studeren, planning,....als graduele voorbereiding voor het secundair onderwijs.
Studie op school
Er is op school een mogelijkheid tot het volgen van studie in de bovenbouw ( L4-L5 -L6) op dinsdag en donderdag ( 15.15-15.45) , onder begeleiding van een leerkracht.
Dit biedt de kinderen de mogelijkheid om hun huiswerk in een rustige omgeving te maken terwijl ze nog in de sfeer van de school zijn ondergedompeld.
Kinderen die in de studie blijven dienen ook hun huiswerk zelfstandig te kunnen maken.
De begeleider heeft een motiverende en stimulerende functie.
Er is mogelijkheid tot stellen van vragen indien dat nodig zou blijken. Toch is het in de eerste plaats de bedoeling dat ze zelfstandig aan de slag kunnen.