De Stadsmus is een middelgrote basisschool gelegen in een groene deelgemeente van Brussel.
Dat maakt dat de Stadsmus een school is dat een beleid voert geënt op een groot stedelijk context , maar dat het evenwel kan profiteren van een mooie en groene ligging, net op de rand van het drukste groot stedelijk gebied.
De context van de kinderen van de Stadsmus is heel divers en een heel mooie sociale, diverse, meertalige mix.
Onze school heeft kinderen met in totaal een 40-tal verschillende thuistalen. Onze kinderen hebben heel diverse sociale achtergronden en de mix op vlak van culturen is ook heel divers en verscheiden.
Wij zien deze context als een grote meerwaarde en gaan daarmee graag aan de slag.
Het biedt uitdagingen en …..
Ons doel is steeds, samen met alle betrokkenen ( ouders, partners van de school, …), de leerlingen een warme en veilige omgeving bieden , waarin ze kunnen leren met vallen en opstaan.
Waar oog is voor de totale ontwikkeling van de kinderen. Zowel op fysiek, cognitief als mentaal vlak.
Onze school is een school van het Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap ( GO) en uiteraard zijn onze waarden geënt op die van het GO :
“Echte kansen bieden aan jonge mensen, talenten ontwikkelen en elk talent gelijkwaardig waarderen. Als we een leefbare en open samenleving willen, is het op de eerste plaats onze opdracht om van onze jongeren democratische, geëngageerde burgers te maken. Als we een vreedzame en duurzame samenleving willen, is het onze opdracht hun te leren samenleven. Gepersonaliseerd samen leren staat daarbij voorop. Bij deze aanpak zit de lerende zélf aan het stuur van zijn of haar leerproces, geruggesteund door ouders, leerkrachten, schoolpartners, medeleerlingen, …
Kwaliteitsvol onderwijs, de beste onderwijskansen voor elke lerende en ‘samen leren samenleven zijn de ultieme doelstellingen van ons GO.”
Concreet voor onze school betekent dat:
*Om onze kinderen klaar te maken voor de uitdagingen waar de maatschappij voor en reeds in staat. Om ze weerbaar te maken en ze klaar te maken als kleine burgers die ze nu nog zijn. Om later op een mooie manier als grote burgers deel uit te maken van de samenleving.
*Om hen vaardigheden en strategieën aan te leren, door hen verschillende inzichten aan te bieden en hen te laten kennis maken met de mogelijke strategieën om tot een oplossing van een probleem te komen.
*Om hen leerstof aan te bieden waardoor ze hun kijk op de wereld (kunnen ) verbreden , door de wereld bij hen te brengen en hen mee te nemen in de wereld.
*Om hen te laten kennis maken met de maatschappij van nu en de uitdagingen waar die voor staan door in te zetten op milieuzorg, mobiliteit, digitalisering,…en mentaal en fysiek welzijn, door de kinderen bewust te maken van wat een duurzame samenleving kan en moet zijn.
*Om hen mentaal en fysiek weerbaar te maken , door buitenlessen te organiseren, door bewegend te leren, door aandacht te hebben voor de fysieke en mentale gezondheid van kinderen.
*Om hen inzicht te doen krijgen in hoe je op een respectvolle manier met elkaar omgaat, om hen te leren omgaan met de diverse samenleving, en om hen tools te leren om zelf hun mening te leren vormen door te praten met én te luisteren naar hen, door een preventieve aanpak te hanteren op vlak van pesten, door projecten te organiseren waarbij ze even buiten hun eigen gekende wereld gaan.
*Om extra voor hen te zorgen als het nodig is door in te zetten op het zorg beleid , door een preventieve aanpak te hanteren op vlak van “zorgen “ voor kinderen, door op zoveel mogelijk manier ondersteuning en hulp te bieden,..
*Om kinderen te leren hoe ze taal verwerven en door op een positieve manier naar het Nederlands en de thuis taal te kijken. Deze talen staan niet tegenover mekaar, maar naast elkaar, waarbij de thuistaal een hefboom kan zijn om de Nederlandse taal en de vaardigheden die erbij horen goed te verwerven. Door in te zetten op meertaligheid, door geen rigide aanpak te hanteren wat betreft de schooltaal, maar wel door de kinderen te leren respect te hebben voor hun schooltaal zodat zij leren en beseffen dat ze met meerdere talen een grote toekomst tegemoet kunnen gaan in de meertalige context die Oudergem en bij uitbreiding Brussel is.
*Om er te zijn voor hen…en voor hun ouders, door in te zetten op een lage drempel naar de ouderwerking, door de betrokkenheid van ouders te verhogen , door de ouders te laten mee genieten en mee helpen met het schoolgebeuren.
Al deze zaken zitten verweven in onze dagdagelijkse aanpak en werking. Wat meer toelichting bij een aantal schoolprojecten die als een rode draad doorheen de school en de klaswerking lopen vindt u bij de schoolprojecten.
U kan op deze site verder klikken en lezen hoe die dagelijkse schoolwerking dan gaat.
In De Stadsmus zijn we er voor alle kinderen. Samen met de ouders willen van onze schoolproject een geweldig project maken, waar het elke dag fijn is om naar toe te komen.
Met ons schoolproject willen we onze miniburgers laten uitgroeien en ontwikkelen tot jong volwassenen die klaar zijn om een wereldwijze wereldburger te worden.