Pesten...een pest!
Het is jammer genoeg nog steeds aanwezig in de gehele samenleving ( op scholen, in sportclubs, op de werkvloer,...)
Wij proberen als school hier heel bewust mee om te gaan en vooral willen wij onze kinderen sensibliliseren(gevolgen van pesten) en tools aanleren( hulp bij pesten).
Wij zetten heel erg in op een preventieve aanpak op basis van gelijkwaardigheid en gesprekken.
Als er curatief moet worden opgetreden hanteren wij een stappenplan waar alle kinderen en leerkrachten van op de hoogte zijn.
Eeen beetje omkadering
Waar en wanneer wordt er vooral gepest?
Pesten komt vooral voor op momenten dat de klasgroep ontsnapt aan het toezicht van de volwassenen: tijdens de speeltijd, in de gangen, op weg naar school, in de opvang, …
Hoe gebeurt pesten?
- Vooral tussen de leeftijd van 10 en 14 jaar komt pesten voor.
- Maar dit sluit niet uit dat het ook bij jongere kinderen voorkomt.
- Woorden worden gebruikt als wapens.
- Men gaat fysiek geweld gebruiken.
- Stelen of vernielingen komen voor.
- Soms wordt iemand afgedreigd tot hij of zij geld of een voorwerp geeft.
- Cyberpesten komt vooral voor bij iets oudere kinderen.
Een beeld van …
Het slachtoffer
- is meestal fysiek zwakker
- is eerder in zichzelf gekeerd
- is vaak angstiger dan andere kinderen
- durft niet voor zijn mening opkomen
- heeft een lage dunk van zichzelf
- voelt zich eenzaam
De pestkop
- is fysiek sterker dan slachtoffer
- wil stoer doen en imponeren
- wil zichzelf bewijzen
- is impulsief en agressief
- kan moeilijk met regels omgaan
- heeft een groot idee van zichzelf of juist niet
- kan zich moeilijk inleven
- geniet respect maar in hoofdzaak uit angst, niet uit waardering.
- mondig
- geniepig en/of geslepen
De meelopers
- doen mee om bij de groep te horen
- doen mee uit angst om zelf gepest te worden
- steunt het slachtoffer in persoonlijke situaties, maar zwijgt in de groep.
Zijn er signalen?
Slachtoffers
- lijken niet echt vrienden te hebben
- worden vaak als laatste gekozen
- geven een onzekere indruk
- zien er ongelukkig uit
- worden vaak uitgelachen
- bezittingen worden beschadigd
- komen niet graag naar school.
Is het nu plagen of pesten ?
plagen | pesten |
is onschuldig heeft humor | bewust kwetsend en kleinerend |
tijdelijk | herhaaldelijk, van lange duur |
tussen gelijken | de pestkop ligt altijd boven |
is te verdragen | is echt pijnlijk |
meestal 1 tegen 1 | meestal een groep tegen een slachtoffer |
De pestkoppen zijn meestal dezelfde, de slachtoffers ook. Ruzie maken mag… hoe raar dat ook klinkt. Het helpt kinderen om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Hoe ga je om met agressie, hoe onderhandel je, wanneer ga je te ver? Terwijl kinderen ruzie maken zoeken ze hun positie in de samenleving. Kinderen worden sterker als ze het zelf kunnen oplossen. Er moet wel een zone blijven waarbinnen ze kunnen plagen en ruzie maken. Duidelijke afspraken en een uniforme aanpak geven de beste resultaten.
Hoe gaan we te werk bij ons op school ?
Preventie
- We werken aan een positieve schoolcultuur, waarbij empathie en sociale vaardigheden ontwikkeld worden.
- Project Warme William
- Project Cavaria
- klasgesprekken, duo gesprekken,...
- Bespreken van conflicten
- 2 toezichters per speeltijd die zichtbaar zijn door het dragen van een fluohesje.
- Kinderen leren om leerkrachten van toezicht aan te spreken
- Binnen de klas probleem bespreken
- Wat was het probleem? Hoe komt het dat…? Wat ging goed? Wat was moeilijk? Hoe heb je dat opgelost? Heb je je lampje laten branden? Wat zou je nog meer kunnen doen? Hoe voel je je hier nu bij? Is het nodig om nog eens samen te komen met de groep?
indien nodig en belangrijk geacht worden de ouders verwittigd via smartschool
Interventie Stappenplan De Stadsmus pesten
- Iedereen krijgt de mogelijkheid om zijn/haar verhaal te vertellen
- De lkr/zoco/kindercoach helpt de kinderen om tot zelfreflectie te komen door gerichte, concrete vraagstelling op niveau van de ll.
- Steeds met een positieve insteek en zonder met de vinger te wijzen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen plagen en pesten zodat dit voor kinderen heel duidelijk is.
- De hamvraag is steeds: hoe hadden we die ruzie kunnen voorkomen? Wat had ik kunnen doen? Wat leren we voor een volgende keer?
- Hier worden ook eenvoudige tools en mogelijkheden aangereikt om bij een volgend conflict te hanteren of een time out aan te vragen.
- Er wordt telkens ook gewezen dat het normaal is dat het niet altijd lukt, maar we proberen en helpen elkaar hiermee.
- Indien nodig wordt er ook een proefperiode afgesproken (meestal één week), waarin alle actoren de tijd krijgen om de aangereikte tools toe te passen. Na die week wordt er terug een evaluatiegesprek gehouden met de volledige groep en de zoco.
Indien nodig bij herhaling probleem:
- Bespreking met alle actoren apart door zoco/kindercoach
- Bespreking met alle actoren samen. De nadruk wordt hier gelegd dat iedereen zich moet kunnen uiten en de anderen luisteren dan heel goed mee (respect voor elkaar).
- Bespreking van de term ‘pesten’.
- Komen tot een definitie van ‘pesten’
- Reflecteren over het gestelde gedrag van alle actoren
- Gezamenlijke oplossing zoeken (met zowel de pester, de gepeste en de meelopers).
- Duidelijke afspraken maken in samenspraak met alle partijen
- Reflecteren over gemaakte afspraken
- Indien nodig wordt een contract afgesloten waarop de afspraken die samen genomen zijn opgeschreven worden. Alle actoren tekenen dit contract en de zoco tekent eveneens. Met dit contract is het de bedoeling dat er dagelijks over gereflecteerd en geëvalueerd wordt via een eenvoudig afvinksysteem en dit door alle actoren.
- Na één week komen alle actoren terug samen bij de zoco voor een evaluatie.
- Er wordt een nieuwe datum afgesproken (indien de eerste evaluatie positief was, kan de termijn verdubbeld worden, dus nieuwe evaluatie na twee weken)
- Indien nodig kunnen er nog nieuwe evaluaties volgen, dit volgens de noden van de groep.
- Bij ernstige gevallen of indien ouders met een probleem rond het gepest worden van hun kind de school contacteren, worden die steeds betrokken bij de gesprekken en de afspraken die gemaakt worden, om zo een gezamenlijk draagvlak te creëren.
- Interventieperiode: zolang als nodig is.
Adviezen aan de ouders van onze school
- School en gezin halen voordeel uit een goede samenwerking en communicatie. Toch moet iedere partij waken over haar eigen grenzen.
- Het kan nooit de bedoeling zijn dat ouders op school eigenhandig het probleem moeten oplossen.
- Er moet overleg zijn met de directie en de leerkrachten. De ouders kunnen dus rechtstreeks bij hen terecht met hun vragen.
- Voor een pestgedrag op school blijft de inbreng van de ouders bij voorkeur beperkt tot het aanreiken van informatie en tot het ondersteunen van de aanpak van de school. Neem dus eerst contact op met de school alvorens in contact te treden met de ouders van de andere partij.
- De emotionele betrokkenheid van uw kind is soms te groot om een juist inzicht te krijgen.
- Maak thuis tijd om met uw kind te praten over het probleem en laat uw kind duidelijk aanvoelen dat u achter de aanpak van de school staat. Geloof samen met uw kind dat er een einde zal komen aan het pesten.
- Indien u ondervindt dat uw kind het probleem niet durft te melden op school, stimuleer het dan toch om naar de leerkracht of een vertrouwenspersoon op school toe te stappen. Pas als dat niet lukt, neemt u zelf contact op met de school.
- Door zelf te durven, groeit uw kind meer dan wanneer u de touwtjes onmiddellijk in handen neemt.
- Als pesten niet op school gebeurt, maar op straat of in een hobbyclub, neem dan contact op met de desbetreffende verantwoordelijken om het probleem bespreekbaar te maken.
- Uw voorbeeld is cruciaal voor het gedrag van uw kind.
- Stimuleer uw kind om voor zichzelf op te komen, maar ook voor anderen.
- Spreek niet te snel een oordeel uit.
- Stimuleer uw kind niet om het recht in eigen handen te nemen en zeker niet op een gewelddadige manier.
- Keur pestgedrag af en reageer positief op goed gedrag.